logo

Black SwanΤίτλος: "Black Swan"

Σκηνοθέτης: Darren  Aronofsky

Είδος: Ψυχολογικό θρίλερ

Παραγωγή: 2010

Λίγα λόγια για το έργο:

Ποιος μπορεί να είναι ένας Λευκός Κύκνος; Ποιος μπορεί να είναι ένας Μαύρος Κύκνος; Πολικότητα… Τελειότητα… Εκ-πλήρωση.

Μουσική, κίνηση και χορός είναι μερικά από τα βασικά συστατικά στοιχεία που συνθέτουν τη ζωή και τη παράσταση που έχουμε έρθει να αποδώσουμε σε αυτόν τον κόσμο. Πόσο καλά, όμως, χορεύει ο καθένας μας τη δική του παράσταση; Πόσο πιστά αποδίδουμε αυτό για το οποίο φτιαχτήκαμε; Και τέλος, πόσοι από εμάς είναι διατεθειμένοι να αναπτύξουν πλήρως το δυναμικό τους; Και με ποιο τίμημα; Άλλωστε, η ίδια η λέξη «εκπλήρωση» ενέχει την έννοια του πληρώματος αλλά και της πληρωμής…

Ο Darren Aronofsky, ένας από τους πιο σημαντικούς σκηνοθέτες των τελευταίων ετών και όχι μόνο (“π”, “Requiem for a Dream”, “The Fountain”, “The Wrestler”) υπογράφει ένα έξοχο film μέσω του οποίου, ως άλλος «σκαπανέας», εισχωρεί με ακρίβεια τεχνικής μπαλέτου στο σκοτεινό άδυτο της βαθύτερης μας ύπαρξης, προσεγγίζοντας πτυχές του εαυτού που οι περισσότεροι αποφεύγουν.

Black SwanΗ εικοσιοκτάχρονη Νίνα επιλέγεται για να ερμηνεύσει τον λευκό και τον μαύρο κύκνο στην κλασσική παράσταση μπαλέτου «Η λίμνη των κύκνων». Ο Τόμας, καλλιτεχνικός διευθυντής του μπαλέτου, την προτρέπει να ασχοληθεί κυρίως με τον ρόλο του μαύρου κύκνου με τον οποίο αντιμετωπίζει και τη μεγαλύτερη δυσκολία, όταν περίεργα και ανεξήγητα σημάδια κάνουν την εμφάνιση τους στο σώμα της. Η Λίλι, μία από τις κοπέλες του θιάσου, εμφανίζεται στο προσκήνιο καθώς γίνεται η αφορμή για να «ξεστρατίσει» η Νίνα από τα γνωστά μονοπάτια της καθημερινότητας, ενώ παράλληλα την ανταγωνίζεται για τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Κύκνου.

Η ταινία κινείται σε δύο επίπεδα. Το ένα είναι αυτό της προσωπικής ζωής της πρωταγωνίστριας και το άλλο αυτό της επικείμενης παράστασης χορού. Στην πορεία, βέβαια, αποδεικνύεται ότι αυτά τα δύο επίπεδα όχι μόνο αλληλο-εμπλέκονται, αλλά αποτελούν το ίδιο και το αυτό επίπεδο…

Η πρωταγωνίστρια καλείται να παίξει τη βασίλισσα των κύκνων γιατί είναι ήδη ένας λευκός κύκνος. Στην καθημερινή της ζωή, η μητέρα της αλλά και το ίδιο το σύστημα, ως άλλοι κακοί «Μάγοι» (παραλληλισμός με τον κακό μάγο στην «Λίμνη των Κύκνων»), την έχουν φυλακίσει σε συγκεκριμένο ρόλο και πρόγραμμα – κάτι που όλοι οι άνθρωποι βιώνουν σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό. Ο χορός αποτελεί για τη Νίνα την εξωτερική έκφραση του λευκού κύκνου που η ίδια βιώνει στην καθημερινή της ζωή. Η τελειότητα όμως, ως ύψιστος στόχος κάθε χορεύτριας, προϋποθέτει πάντα ένα αντίτιμο. Και το αντίτιμο αυτό, στην προκειμένη περίπτωση, δεν είναι άλλο από τον μαύρο κύκνο που η ίδια καλείται να ενσαρκώσει επιτυχώς.

Black SwanΤι συμβαίνει όμως, όταν έρθεις σε επαφή με τη σκοτεινή σου πλευρά; - αναρωτιέται παιχνιδιάρικα ο σκηνοθέτης.

Τρεις όψεις του σκοταδιού κάνουν τότε την εμφάνισή τους. Μία εσωτερική, μία εξωτερική και μια ψευδής.  Ένα ασύλληπτα εσωτερικό σκοτάδι του οποίου την ύπαρξη μπορούμε μόνο να υποθέσουμε, η εξωτερική του έκφραση, και μια ψευδεπίγραφη απομίμησή του.

Τα δύο πρώτα είναι πραγματικά στο βαθμό που γίνονται αντιληπτά από εμπειρίες έντονων ή ακραίων ψυχικών συγκρούσεων ενώ το τελευταίο, δεν είναι τίποτα άλλο από την έκπτωτη απομίμηση που προβάλλει το matrix υπό μορφή βαπτισμένων κακών, αποδιοπομπαίων τράγων και διαφόρων τεράτων, στο πρόσωπο των οποίων ξορκίζεται η καταπιεσμένη και ανεκπλήρωτη σεξουαλικότητα. [Κοινώς ό,τι δεν μπορούμε να το διαχειριστούμε, βρίσκουμε κάτι ή κάποιον βολικό «κακό» προκειμένου να του το φορτώσουμε.]

Black SwanΣτην ταινία, λοιπόν, εναλλάσσεται το πραγματικό με το ψευδές, θίγοντας τη διαταραγμένη πλευρά της πραγματικότητας και τον κρυφό κλονισμό που καιροφυλακτεί πίσω από τον μανδύα των φαινομένων. Οι ήρωες του Aronofsky - όπως μπορούμε να διακρίνουμε σχεδόν σε όλες του τις ταινίες - είναι αλυσοδεμένοι όμηροι της αποτρόπαιης όψης της ματαιοδοξίας τους πριν την αναπόφευκτη κατάρρευση.

Το μπαλέτο «Η λίμνη των Κύκνων» είναι ένα έργο που αφορά, με βάση τη παρούσα προσέγγιση, το θέμα της πολικότητας (ή… πόλωσης), τον δυϊσμό και τις ψευδαισθήσεις που οι καταστάσεις αυτές φέρουν. Δεν μπορείς να ξεφύγεις από την «ανακύκλωση» εάν δεν γνωρίσεις το πολικό σου αντίθετο. Δεν μπορείς να αποδράσεις στη λεγόμενη «τελειότητα» εάν δεν πολεμήσεις τον πραγματικό «δαίμονα» που είναι μόνο μέσα σου.

Black Swan

Ο δημιουργός του έργου όμως, επιμένοντας να σκάβει ακόμη πιο βαθειά, μας ειρωνεύεται στο τέλος και μας ρωτά: μήπως η τελειότητα είναι ευχή και κατάρα ταυτόχρονα; Ευχή γιατί αποτελεί την ύψιστη μορφή έκφρασης, και κατάρα γιατί είναι απόρροια της ματαιοδοξίας μας;

Το σύμπαν του Aronofsky είναι ένα σύμπαν ειρωνικό, τόσο για την τραγικότητα όσο και για την σαγήνη που συνοδεύει την Τέχνη της Παραπλάνησης.

Φυσικά δεν χρειάζεται να πούμε τίποτα για το έξοχο casting, την εξαιρετική σκηνοθεσία, την προσεγμένη χρήση των εφέ.

Ένα ακόμη μικρό διαμάντι!

Black Swan 

 Βασίλης Μαθιουδάκης / oneirocosmos.gr ©

 

ΔΕΙΤΕ ΤΟ TRAILER: 

Go...

Η Ματιά του Ερευνητή Vol. 1

01 holygrail

Βάλτε Λίγο Μυστήριο στη Ζωή σας… και όταν λέμε "λίγο", το εννοούμε κυριολεκτικά!

Το παρακάτω κείμενο γράφτηκε συνεργατικά από τα μέλη του Ονειρόκοσμου και ενδεχομένως να αποτελέσει το πρώτο από μία σειρά σχετικών άρθρων. Αρχικά, απλά πείτε ότι θελήσαμε να επικοινωνήσουμε ορισμένες παρατηρήσεις μας με άλλους ερευνητές του Χώρου της Αναζήτησης, νέους ή και παλιούς. Πραγματικά δεν έχει σημασία σε ποιο "επίπεδο" κατατάσσετε τον εαυτό σας, μιας και αυτά που θα ειπωθούν, ισχύουν για όλους ανεξαιρέτως. Προχωράμε σε μία τέτοια κίνηση, καθαρά για λόγους τακτικής. Μην περιμένετε να σας το αναλύσουμε περισσότερο εδώ. Το κείμενο γράφτηκε γιατί ήρθε πλέον το πλήρωμα του χρόνου όπου τα πράγματα μπορούν να λέγονται με το όνομα τους - ευτυχώς. Τώρα, το αν αυτό το "όνομα" δυσαρεστήσει ορισμένους, δεν έχουμε παρά να τους υπενθυμίσουμε ότι ο καθένας μας έχει μερίδιο ευθύνης για τα "κύματα" που σηκώνει και ότι είναι, εκ των πραγμάτων, αναγκασμένος, να δέχεται τις συνέπειες των πράξεων του. Το αν θα δεχτεί τις συνέπειες αξιοπρεπώς, αυτό έγκειται καθαρά στην ιδιοσυγκρασία του καθενός.

Και μετά από αυτόν τον μικρό αλλά απαραίτητο πρόλογο, ήρθε η ώρα να περάσουμε στο "ζουμί" της υπόθεσης…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

with...

Η Ματιά του Ερευνητή Vol. 2

01 armchair

Η αλήθεια είναι ότι όταν δημοσιεύσαμε το πρώτο μέρος αυτού του άρθρου, δεν είχαμε την παραμικρή ιδέα για τις αλυσιδωτές αντιδράσεις που θα ακολουθούσαν! Φαίνεται ότι ο κόσμος είναι πλέον αρκετά έτοιμος να δεχθεί και, αναπόφευκτα, να αναπαραγάγει κάποιες ιδιαίτερα αιρετικές ιδέες, σε σχέση με αυτές που επικρατούσαν μέχρι τώρα στο χώρο της αναζήτησης. Φυσικά, αυτό δεν είναι τυχαία συγκυρία αλλά, περισσότερο, μας δείχνει ότι είναι αδύνατο να κρυφτείς σε δύσκολους καιρούς, καθώς η ανάγκη για ειλικρίνεια και τιμιότητα γίνεται σχεδόν επιτακτική! Όχι πολύ μακριά στο μέλλον, ο χώρος της αναζήτησης θα έχει αφήσει για τα καλά πίσω του τον παλιό του εαυτό και θα έχει αγκαλιάσει αυτό που σήμερα μοιάζει αυθάδικα διαφορετικό.

Πολυφορεμένοι μανδύες που λιώνουν και σχίζονται, ξέθωρα χρυσά στολίδια, κουκούλες που πέφτουν απαλά στην πλάτη καθώς η Ομορφιά και η Ασχήμια είναι έτοιμες να δεχθούν τις πρώτες ζεστές ακτίνες του ήλιου στα χλωμά τους προσωπεία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

the flow...

Η Ματιά του Ερευνητή Vol. 3

01 universetraveller

Βασικές Τεχνικές Ελέγχου της Πληροφορίας (μέρος 3ο)

Το παρόν άρθρο αποτελεί συνέχεια του 1ου & 2ου μέρους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Aυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies

Χρησιμοποιούμε cookies στον ιστότοπό μας. Ορισμένα από αυτά είναι απαραίτητα για τη λειτουργία του ιστότοπου, ενώ άλλα μας βοηθούν να βελτιώσουμε αυτόν τον ιστότοπο και την εμπειρία του χρήστη (cookies παρακολούθησης). Μπορείτε να αποφασίσετε μόνοι σας εάν επιθυμείτε να επιτρέψετε τα cookies ή όχι. Λάβετε υπόψη ότι εάν τα απορρίψετε, ενδέχεται να μην μπορείτε να αξιοποιήσετε όλες τις λειτουργίες του ιστότοπου.