Βασικές Τεχνικές Ελέγχου της Πληροφορίας (μέρος 3ο)
Το παρόν άρθρο αποτελεί συνέχεια του 1ου & 2ου μέρους, τα οποία μπορείτε να διαβάσετε εδώ:
10. Η "χαμένη" πληροφορία
Πολλές αξιόλογες, εν δυνάμει χρήσιμες πληροφορίες συχνά διαγράφουν φθίνουσα πορεία, απλά και μόνο γιατί δεν βρέθηκε ο κατάλληλος άνθρωπος να τις διαδώσει την κατάλληλη στιγμή. Έτσι, μπορεί να βρεθεί κάτι αληθινά χρήσιμο στο δρόμο σας που, με το πρώτο άκουσμα, ίσως και να μην το θεωρήσετε σημαντικό. Αν, λοιπόν, έχετε αμφιβολίες για συγκεκριμένες πληροφορίες, δεν έχετε παρά να τις καταγράψετε και όταν έρθει το πλήρωμα του χρόνου για αυτές, θα σας αποδείξουν την πιθανή αξία τους.
Επίσης, η καταγραφή είναι ένα καλό εργαλείο για όσους τείνουν να συνθέτουν puzzles πληροφοριών, με σκοπό να ανακαλύψουν την ευρύτερη εικόνα. Σε αυτήν την περίπτωση, απλά θυμίζουμε ότι η Μεγάλη Εικόνα συντίθεται σε περισσότερες από τρεις διαστάσεις, οπότε, δεν αρκεί η απλή συλλογή πληροφοριών για να έχεις ένα ολοκληρωμένο αποτέλεσμα. Κοινώς, πρέπει να διαθέτει κανείς εν-όραση για να συμπληρώσει σωστά το puzzle. Άλλωστε, δεν είναι λίγες οι φορές που οι μονοδιάστατοι συλλέκτες πληροφοριών καταλήγουν σε μάλλον κωμικά συμπεράσματα, τα οποία περιγράφουν μία εντελώς παραμορφωμένη τελική εικόνα. Αν μέσα σε όλο αυτό συνυπολογίσουμε και το προσωπικό φίλτρο του καθενός, καταλαβαίνετε τι γίνεται!
11. Τεχνική της πληροφορίας "δορυφόρου"
Πρόκειται για πληροφορίες που ο βασικός τους σκοπός είναι να στηρίξουν μία κύρια (κεντρική) πληροφορία, προκειμένου να την ισχυροποιήσουν ως πραγματικότητα, καθιστώντας την κοινώς αποδεκτή. Όσες περισσότερες πληροφορίες-"δορυφόροι" περιστρέφονται γύρω από την κύρια πληροφορία, τόσο πιο πολύ αυτή θεμελιώνεται.
Μια πληροφορία "δορυφόρος" μπορεί να έχει τη μορφή μιας λέξης, ενός κειμένου, ή ακόμη και να αποτελεί κομμάτι της καλλιτεχνικής έκφρασης μεμονωμένων ατόμων ή ομάδων που κινούνται στα πέριξ της πηγής της βασικής πληροφορίας. Επιπλέον, οι πληροφορίες "δορυφόροι" - αλλά και τα άτομα που τις διασπείρουν - παίζουν τον ρόλο "εμπροσθοφυλακής", με σκοπό να εκτοπίσουν πιθανές αντίπαλες πληροφορίες και να υπερασπιστούν την κεντρική, σε περίπτωση που κάποιος, ή κάτι, θελήσει να την θίξει.
Η τεχνική των "δορυφόρων" μπορεί να αποβεί εξαιρετικά επιτυχημένη, βάζοντας τρικλοποδιές στους πιθανούς "εχθρούς", οι οποίοι ενώ θεωρούν ότι αντιμάχονται την κεντρική πληροφορία, στην ουσία, εξαντλούν τη δυναμική τους επάνω στους "δορυφόρους".
Επομένως, οι πληροφορίες "δορυφόροι" έχουν, συνήθως, μικρότερη ή ανύπαρκτη αξία από μόνες τους ενώ η δύναμή τους στηρίζεται στην ποσότητα και την μαζικότητα τους, προκειμένου να πείσουν για την ορθότητα της κεντρικής πληροφορίας.
Συχνά, συναντάμε τέτοια ζωντανά παραδείγματα, όπου γύρω από ένα κεντρικό πρόσωπο (πολιτικό, φιλόσοφο κλπ.) παραβάλλονται οι "αυλικοί" του, οι οποίοι έχουν τον ρόλο να αντικρούουν κάθε πιθανό αντίπαλο. Το αν οι "αυλικοί" έχουν συνείδηση του ρόλου που διαδραματίζουν, είναι κάτι που δεν θα μας απασχολήσει σε αυτό το σημείο.
12. Πληροφορία επίκτητης αξίας
Η αξία αυτού του είδους της πληροφορίας εξαρτάται πάντα από το από ποιον προέρχεται. Για παράδειγμα, ένας συνάδελφος μάς λέει μια πληροφορία κι εμείς την προσπερνάμε χωρίς ιδιαίτερη σκέψη. Σε άλλη στιγμή, ακούμε την ίδια πληροφορία από έναν επιστήμονα και στεκόμαστε. Ένας γνωστός μάς λέει τη γνώμη του σε κάποιο θέμα εσωτερικής αναζήτησης που μας απασχολεί και τον αγνοούμε. Όταν όμως την ίδια πληροφορία την ακούσουμε διά στόματος κάποιου Δασκάλου, τότε δίνουμε προσοχή.
Έτσι, οι κάθε λογής αετονύχηδες που έχουν γνώση του "βάρους" τους απέναντι σε διάφορα άτομα, χρησιμοποιούν τη θέση τους για ν' ανταλλάξουν την παρεχόμενη πληροφορία με υπακοή, υποστήριξη ή καθοδήγηση.
Σε αυτή τη φάση, η αξία της πληροφορίας ισοδυναμεί με την αξία του προσώπου που την εκφέρει και όχι απαραίτητα με την αξία που φέρει η ίδια η πληροφορία. Και εδώ θέλει μεγάλη προσοχή, γιατί η ποσότητα ακολούθων που έχει κάποιος, δεν είναι πάντα ανάλογη προς το επίπεδο γνώσεων, αξιοπιστίας και φιλαληθείας που τον διακρίνουν.
(Το πώς κάποιος αποκτά κοινό, είναι πολυσύνθετο θέμα και σχετίζεται πρωτίστως με τις «κατασκευαστικές» ενεργειακές ποιότητες του ατόμου.)
13. Αόρατες πληροφορίες
Πρόκειται για όλες εκείνες τις πληροφορίες που υπονοούνται με διάφορους τρόπους αλλά ποτέ δεν εκφράζονται ευθέως (πχ. υπονοούμενα μέσα σε κάποιο κείμενο, μορφασμοί σε κάποιο λόγο, μυστικοί κώδικες επικοινωνίας μεταξύ ατόμων που ανήκουν στην ίδια ομάδα, κλπ.).
Όταν αυτό γίνεται προμελετημένα, οι βιρτουόζοι του είδους είναι σε θέση να θίγουν πρόσωπα και καταστάσεις χωρίς να εκτίθενται οι ίδιοι ενώ, πολύ συχνά, σκοπός είναι να μείνει η πληροφορία μέσα σε συγκεκριμένο κανάλι διάδοσης.
Υπάρχει και μία εξαίρεση σε όλα τα παραπάνω, όπου εσκεμμένα δημιουργούνται "αόρατες" πληροφορίες, με σκοπό να εξιτάρουν τους πιθανούς αποδέκτες και, έτσι, η κυρίως πληροφορία να διαδοθεί τάχιστα.
14. Γνήσιες, αφιλτράριστες πληροφορίες
Είναι όλες εκείνες οι πληροφορίες-σημάδια που μας στέλνει το άγνωστο, προκειμένου να μας δείξει ότι βρισκόμαστε στο σωστό ή στο λάθος δρόμο. Πρόκειται για αληθινά συμπαντικά μηνύματα που δεν διαστρεβλώνονται από το ανθρώπινο φίλτρο και, συνήθως, εκδηλώνονται στην πραγματικότητα συμβολικά.
Φορέας ενός τέτοιου μηνύματος μπορεί να είναι το οτιδήποτε, από ένα απλό αεράκι στην κατάλληλη στιγμή, μέχρι κάποιες λέξεις που θα μας πει ένας άγνωστος περαστικός, ή ακόμη και ένα φωτεινό όνειρο που μπορεί να έχουμε. Αν και τέτοιες πληροφορίες είναι πιο σπάνιες από τις συμβατικές, παρ' όλα αυτά, είναι πολύ πιο συχνές από όσο θα νόμιζε κανείς. Είναι εκεί, θυμίζοντας μας τη σχέση μας με το αληθινό ή, αν θέλετε, το πραγματικά μαγικό.
Το θέμα είναι, κατά πόσο έχουμε φροντίσει να προετοιμάσουμε τον εαυτό μας, ώστε να δέχεται τέτοιες πληροφορίες και να μπορεί να τις ερμηνεύει χωρίς να τις διαστρεβλώνει. Πάντως, όταν επιτυγχάνεται κάτι τέτοιο, οι πληροφορίες αυτού του είδους είναι οι πολυτιμότερες όλων!
15. Η τεχνική του κρυφού "Εκκινητή"
Αυτή είναι μία τεχνική που εφαρμόζεται κατά κόρον και, μάλιστα, είναι μία από τις πιο ύπουλες. Υπάρχει, για παράδειγμα, ένας άνθρωπος που θέλει να κατευθύνει την κοινή γνώμη προς μία κατεύθυνση. Επειδή, όμως, δεν θέλει να εκτεθεί ο ίδιος, "φυτεύει" εντέχνως (με υπαινιγμούς που προκαλούν τους αντίστοιχους συνειρμούς) την επιθυμητή ιδέα σε κάποιον που θεωρεί "ντελάλη". Εκείνος, με τη σειρά του αναλαμβάνει - συνήθως εν αγνοία του - να διαλαλήσει την πληροφορία στα πλήθη. Και έτσι, όλο το κύμα μιας ενδεχόμενης αντίδρασης του πλήθους το εισπράττει ο αναμεταδότης και όχι ο πραγματικός Εκκινητής, καθιστώντας τον δεύτερο προστατευμένο απέναντι στις όποιες αντιδράσεις.
Αν έχετε, λοιπόν, διάθεση για παιχνίδι, ψάξτε να βρείτε στο περιβάλλον σας - αλλά και ευρύτερα - τους κρυφούς Εκκινητές. Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον και θα σας κρατήσει σε εγρήγορση!
16. Η τεχνική των πληροφοριών δοκιμής
Πρόκειται για κατασκευασμένες και αναληθείς πληροφορίες που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για να τεστάρουν ή να αποπροσανατολίσουν την κοινή γνώμη.
Πολλές θεωρίες συνομωσιολογίας έχουν είτε βασιστεί εξ ολοκλήρου σε τέτοιου είδους πληροφορίες είτε έχουν χάσει τη βασική τους αλήθεια εξ αιτίας αυτών.
Ο κύριος λόγος ύπαρξης των προκατασκευασμένων πληροφοριών είναι να εξαχθούν συμπεράσματα από τις αντιδράσεις των ανθρώπων στο άκουσμα περίεργων "δεδομένων" καθώς και να υπολογιστούν οι συνέπειες του ντόμινο που τις ακολουθεί.
Σε δεύτερο επίπεδο, οι πληροφορίες αυτές έχουν την ιδιότητα να "κουρελιάζουν" την υπάρχουσα πραγματικότητα - κάτι που δεν είναι, απαραίτητα, πάντα κακό. Το κακό ξεκινάει όταν οι δέκτες αυτών των πληροφοριών, τις υιοθετούν και τις αναμεταδίδουν ασυνείδητα, φτιάχνοντας μάλιστα και δικά τους φανταστικά σενάρια που μεγεθύνουν το υπάρχον μπάχαλο και που, τελικά, εξυπηρετούν την εκάστοτε πρωταρχική διαχειριστική πηγή των πληροφοριών.
17. Πληροφορίες "τείχη"
Πρόκειται για πληροφορίες που ενισχύουν τους διαχωρισμούς και την αντιπαλότητα (ως κινητήριες δυνάμεις του συστήματος) και αποτελούν τις πληροφορίες-κλειδιά για τη διατήρηση της επικρατούσας πραγματικότητας.
Η αξία των πληροφοριών "τειχών" σχετίζεται άμεσα με την ύπαρξη αντίπαλου δέους, εχθρού, αποδιοπομπαίου τράγου κλπ. προκειμένου να θέσει σύνορα και να περιχαρακώσει ανθρώπους είτε σε ατομικό επίπεδο είτε σε μικρά (συλλογικότητες) ή ακόμη και σε μεγαλύτερα (μεγάλες πληθυσμιακές ομάδες) σύνολα.
Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα εννοιολογικό τείχος μέσα στο οποίο βρίσκονται εγκλωβισμένοι εκείνοι που το έχτισαν. Το τείχος διατηρεί την υπόστασή του καθώς "τρέφεται" ενεργειακά από τον υποσυνείδητο φόβο των ανθρώπων που βρίσκονται εντός του και οι οποίοι αυτό-αναλώνονται σε ένα είδος ανακύκλωσης.
Όμως, κάθε κλειστό σύστημα είναι από τη φύση του καταδικασμένο, αργά ή γρήγορα, να καταρρεύσει. Η εισαγωγή νέων πληροφοριών "τειχών" δεν κάνει τίποτε άλλο, από το ν’ αντικαθιστά την παλιά δομή πραγματικότητας με μια νέα του ιδίου τύπου.
See you Outside The Wall!
Ομάδα Ονειρόκοσμος / oneirocosmos.gr ©