logo

Capricorn

V for Vibro*

V: το προτελευταίο γράμμα του λατινικού αλφάβητου με το χαρακτηριστικό του σχήμα, που στη φύση το συναντάμε στις διχάλες των κλαδιών των δένδρων και σε κάποια κερασφόρα ζώα.

Οι ξύλινες διχάλες χρησιμοποιήθηκαν από τον άνθρωπο ήδη από την 7η χιλιετία π.Χ. για την κατασκευή της σφεντόνας, που έχει την δυνατότητα να εκσφενδονίζει πέτρες σε μεγάλες αποστάσεις και με μεγάλη ταχύτητα. Στην αρχαιότητα χρησιμοποιούταν ως όπλο για να βάλλουν από μακριά τον εχθρό, αλλά και στο κυνήγι των ζώων. Ακόμη, χρησιμοποιήθηκε σαν μέσο ραδιαισθησίας, αφού το διχαλωτό σχήμα δείχνει το καταλληλότερο για να "συλλάβει" συγκεκριμένες δονήσεις του χώρου.

Τα κερασφόρα ζώα αποτέλεσαν για τον άνθρωπο το πρότυπο για την μορφοποίηση του πρώτου αρχέγονου θεού. Θεού κερασφόρου, πανίσχυρου, ερμαφρόδιτου. Θεού που στη συνέχεια διαχωρίστηκε στις θεμελιώδεις οντότητες της θηλυκής Μεγάλης Μητέρας και του αρσενικού Πάνα.

Ενδεικτικά, από τα αντίστοιχα κερασφόρα ζώα, για τους Κέλτες ο Cernunnos είναι το θεοποιημένο πνεύμα των αρσενικών ζώων με κέρατα, ιδιαίτερα των ελαφιών, καθώς και θεός της φύσης που έχει σχέση με την αναπαραγωγή και τη γονιμότητα. Η ημέρα επαναγέννησης του μεγάλου κερασφόρου θεού γιορτάζεται κατά το χειμερινό ηλιοστάσιο.

Ο χρόνος του χειμερινού Ηλιοστασίου, γνωστός ως "νότια πύλη του ήλιου" είναι ο αστερισμός της κερασφόρου αίγας (Αιγόκερος - Capricorn).

Gundestrup

Όμως ο τράγος ήταν εκείνο το κερασφόρο ζώο που κατά κανόνα δάνεισε τη μορφή του στους θεούς της γονιμότητας, στο πάνθεον των πρωτόγονων λαών.

Στην ελληνική μυθολογία τον αναγνωρίζουμε στην μορφή του Πάνα. Στην Αίγυπτο ο τράγος της Μένδης (παραφθορά των ελλήνων από τις ασσυριακές επιγραφές του Bindedi - Βένδη - Μένδη) ήταν ο κριοκέφαλος θεός Άμμωνας, το ζων και άγιο πνεύμα του Ρα, του ζωοδότη ήλιου.

Εσωτερικά ήταν ο Παν, ο θεός της φύσης ή η φύση προσωποποιημένη και ίσως το δίχηλο πέλμα του Πάνα, του τραγοπόδαρου, οδήγησε στη λαθεμένη αντίληψη ότι ο θεός ήταν τράγος.

Αλλά κάθε γονιμοποιός θεός χρειάζεται και την αντίστοιχη θεά της γονιμότητας. Και αν ο Πάνας έχει τα πρωτεία στους αρσενικούς θεούς, εξέχουσα θέση ανάμεσα στις θεές διατηρεί η Venus-Αφροδίτη με τα πολλά προσωπεία.

Η επαφή των δυο φύλων των θεών της γονιμότητας, η αντιπαράθεση και η αλληλεπίδραση τους, γεννά την συνύπαρξη των πάντων μέσα στον Κόσμο που αυτοί δημιουργούν. Έναν Κόσμο που διέπεται από την ίδια εσωτερική σχέση με αυτή των θεών. Σχέση ενεργειακής αλληλεπίδρασης και ανταλλαγής. Σχέση αειφόρου κίνησης και ζωής. Σχέση που συμβολίζεται σε πολλαπλά επίπεδα από το γράμμα V του λατινικού αλφαβήτου.

AvbΣτη Φυσική επιστήμη το γράμμα V χρησιμοποιείται για να δηλώσει την Διαφορά Δυναμικού μεταξύ δύο σημείων μέσα σε ένα πεδίο τριών διαστάσεων (ηλεκτρικό, βαρυτικό).

Είναι η μονάδα μέτρησης της ηλεκτρικής τάσης, το γνωστό Volt και έλαβε το όνομα της προς την τιμή του Ιταλού φυσικού Alessandro Volta, που η αξιοπερίεργη σύμπτωση θέλησε το αρχικό γράμμα του επωνύμου του να είναι το V και να συμβολίσει ένα από τα φαινόμενα ανταλλαγής ενέργειας. Ανταλλαγής, χωρίς την οποία το σύμπαν μας δεν θα υπήρχε.

Συμβολίζει ακόμη και την Velocity, την Διανυσματική ταχύτητα, που είναι ο ορισμός του μέτρου της ταχύτητας και της κατεύθυνσης κίνησης ενός σώματος εν κινήσει.

Στα μαθηματικά το V διαβάζεται όπως το διαζευκτικό "ή" στη γραμματική και προέρχεται από τη λατινική λέξη "vel" που σημαίνει "ή" και "είτε". 

Ως λατινικός αριθμός, το V αντιστοιχεί στον αριθμό πέντε.

Οι Πυθαγόρειοι έλεγαν πως η πεντάς περιέχει τα φυσικά φαινόμενα του σύμπαντος. πως το σύμπαν σπάρθηκε από τη μονάδα, απέκτησε κίνηση μέσω της δυάδας και ζωή μέσω της πεντάδας. Αντιπροσωπεύει το γάμο, την ένωση της αρσενικής και θηλυκής αρχής και την αρμονία. Και η Πεντάς ήταν αφιερωμένη στην θεά Αφροδίτη.

Στο κοινωνικό πλαίσιο της εποχής μας σχηματίζοντας με τα δάχτυλα του χεριού μας το V συμβολίζουμε την Νίκη (Victory), μια ιστορική χειρονομία που πρώτος έκανε ο Ουίνστον Τσόρτσιλ το 1941 και έκτοτε παραμένει αναλλοίωτη και φορτισμένη.

VulkanΑλλά ένα τόσο κωδικό σύμβολο, ήταν επόμενο να χρησιμοποιηθεί και από την 7η τέχνη! Και ποιος δεν θυμάται την χαρακτηριστική κίνηση χαιρετισμού των Vulkans από το Star Trek!

Το συναντάμε στο φιλμ V-for Vendetta όπου παρακολουθούμε την πορεία αντιπαράθεσης ενός μοναχικού μασκοφόρου με το τυραννικό καθεστώς το οποίο και θέλει να ανατρέψει.

Στην τηλεοπτική σειρά "CAPRICA", o V-world είναι ο εικονικός κόσμος (virtual world) που ενυπάρχει μέσα στην καθημερινότητα του πλανήτη Caprica υπό μορφή παιχνιδιού, και μάλιστα ενός πολύ καταλυτικού παιχνιδιού. Εδώ, αυτό που μας απασχολεί δεν είναι η ύπαρξη του εικονικού κόσμου αυτού κάθε αυτού αλλά η αλληλεπίδραση  του με την πραγματικότητα του Caprica (θυμηθείτε την κερασφόρο αίγα), σαν την αλληλεπίδραση του ονείρου (virtual κόσμου) με τον δημιουργό του. Του ονειρευόμενου με τον ονειρευτή, του σχεδιαζόμενου με τον σχεδιαστή του.

Στη σειρά "Battlestar Galactica" (ως συνέχεια του Caprica) άνθρωποι και μηχανές βρίσκονται ήδη σε εμπόλεμη κατάσταση και το V κάνει αισθητή την παρουσία του τόσο μέσα σε σύμβολα και σημάδια όσο και με τον αριθμό 5, εφόσον ο συγκεκριμένος αριθμός αποτελεί κλειδί για την εξέλιξη της σειράς. Και η εξέλιξη έχει να κάνει με την συνύπαρξη των δύο πλευρών, που επιθυμούν την συμμαχία για την επιτυχή έκβαση του σκοπού.

Και ακόμη, στην τηλεοπτική σειρά V (από το Visitors) που στηρίζεται πάνω στο κλασσικό συνομωσιολογικό σενάριο περί ύπαρξης εξωγήινων ερπετοειδών ανάμεσα στους ανθρώπους, παρακολουθούμε την επίσκεψη μιας τέτοιας φυλής στον πλανήτη μας και την πολύτροπη επαφή της με τους ανθρώπους.

Έτσι, στο σπάσιμο του υποθετικού κωδικού V και της συνιστώσας που αυτός αντιπροσωπεύει, ανακαλύπτουμε πως σχετίζεται με την κίνηση, την ερωτική επιθυμία, την αλληλεπίδραση και ανταλλαγή ενεργειών, την ένωση αλλά και την σύγκρουση, την κατάλυση και την νίκη.

Άλλωστε η νίκη είναι πολύ γλυκιά όπως και η Venus-Αφροδίτη. Μόνο που ο δρόμος της νίκης δεν περνάει μέσα από την αποστείρωση και την μονομέρεια αλλά μέσα από το Vortex της ένωσης των διαφορετικών για την γέννηση του καινούργιου. Και το καινούργιο είναι εδώ.

Zoe

 

Ομάδα Ονειρόκοσμος / oneirocosmos.gr ©

 

*Vibro (λατ. 1η συζ.): κραδαίνω, πάλλω, τινάσσω. - hastam: ρίχνω το δόρυ / σπινθηροβολώ, λάμπω (λεξ. εκδόσεων Πελεκάνος)

Go...

In the Box - Out of the Box

sacred geometry

Ένα από τα καλά που ανέδειξε η ταλαίπωρη, κατά τα άλλα, τελευταία διετία, είναι η προσέγγιση της Επιστήμης από δύο εντελώς διαφορετικούς κόσμους (δύο εντελώς διαφορετικές κοσμοθεάσεις) που τόσο καλά κρύβονταν τα προηγούμενα χρόνια, αφού δεν υπήρχε κανένας λόγος για να εκτεθούν.

Η μία προσέγγιση (κοσμοάποψη) απέναντι στην επιστήμη, την θέλει να έχει τυφλή εμπιστοσύνη σε αυτήν και τα επιτεύγματα της ενώ η δεύτερη προσέγγιση (κοσμοάποψη) απέναντι στην επιστήμη, την θέλει να έχει επιφυλάξεις απέναντι της.

Το πρόβλημα, όμως, ως γνωστό, δεν είναι ζήτημα της επιστήμης ως επιστήμη, αλλά αυτών που την επανδρώνουν και τη χειρίζονται. Όλων αυτών των επιστημόνων, πανεπιστημιακών και δημόσιων λειτουργών που ορκίστηκαν στην εντιμότητα της Επιστήμης τους, αλλά και των κρατικών / ιδιωτικών παραγόντων, από την άλλη, που χειρίζονται και κατευθύνουν τον σκοπό της.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

with...

Ασύνδετος Χρόνος

asyndetos xronos

Τίτλος: "Ασύνδετος Χρόνος"

Συγγραφέας: Philip K. Dick

Είδος: Μυθιστόρημα - Επιστημονική Φαντασία

Εκδόσεις: Parsec

Λίγα λόγια για το βιβλίο:

Το “Ασύνδετος Χρόνος” δεν είναι παρά ένα ακόμη αυθεντικά παράξενο μυθιστόρημα του Philip K. Dick, ενός τόσο ξεχωριστού και αγαπημένου συγγραφέα του χώρου της Επιστημονικής Φαντασίας κάποιων αλλοτινών καιρών. Μπορεί να μην το συνειδητοποιούμε στην καθημερινή μας ζωή, αλλά το 1959 που πρωτοεκδόθηκε το εν λόγω βιβλίο, απέχει τόσο πολύ από το σήμερα! Κυρίως, απέχει ως αίσθηση και ως πραγματικότητα περισσότερο, παρά χρονικά. Στις μέρες μας, καλώς ή κακώς, η πραγματικότητα τείνει εμφανώς να ξεπεράσει ακόμη και τα πιο “τραβηγμένα” σενάρια Ε.Φ. του περασμένου αιώνα. Αλλά αυτό είναι μια άλλη, μεγάλη συζήτηση…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

the flow...

Love On The Run (Broken Bells) 

You were tired of living
The solitary way it ended up
Watchin' your whole life become
Love on the run

How much time are we given
To find someone and tear them all apart?
Carving our names in the bark
What have we done?

Ooh, just a loving song, a love I'm so afraid of
Like I'm in danger
When there ain't nobody else
Put my heart back on the shelf, turn into light

Took in all I was given
Erased it all to fake a work of art
Nothing to show for it all
Did I do my part?

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Aυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies

Χρησιμοποιούμε cookies στον ιστότοπό μας. Ορισμένα από αυτά είναι απαραίτητα για τη λειτουργία του ιστότοπου, ενώ άλλα μας βοηθούν να βελτιώσουμε αυτόν τον ιστότοπο και την εμπειρία του χρήστη (cookies παρακολούθησης). Μπορείτε να αποφασίσετε μόνοι σας εάν επιθυμείτε να επιτρέψετε τα cookies ή όχι. Λάβετε υπόψη ότι εάν τα απορρίψετε, ενδέχεται να μην μπορείτε να αξιοποιήσετε όλες τις λειτουργίες του ιστότοπου.